Informatie

Ouder-kindyoga Vanaf 2- t/m 4-jarigen

Als ouder/verzorger is het geven van individuele aandacht het beste cadeau dat je je kind kunt geven. Samen yogales volgen is hopelijk niet alleen een positieve ervaring, maar ook een fijn één-op-één-moment voor jou en je kind. Het kan de onderlinge band versterken en jullie leren om samen te werken. Omdat de spanningsboog bij deze doelgroep kort is, wordt de les gegeven volgens een vaste structuur en worden een aantal onderdelen met regelmaat herhaald. Ik maak gebruik van thema’s zoals bijvoorbeeld de seizoenen, vieringen als Pasen, Sinterklaas en Kerst. Ik ben dol op verhalen en gebruik graag (prenten)boeken. Jonge kinderen zijn beelddenkers en kunnen zich aan het hand van het verhaal goed verplaatsen in het thema. Ik wissel verschillende spelvormen af, zoals voorlezen, zingen, kleuren en dansen, en probeer van een kinderyogales een leuk avontuur te maken. Als ouder/ verzorger deel je samen met je kind de yogamat. Deze les duurt 45 minuten.

Familieyoga Vanaf 4 jaar tot alle leeftijden

Op zondagochtend kun je samen met je (klein-)kind, oppaskind, neef of nicht, ouders, broer of zus, met wie je het ook prettig vindt, samen yoga beoefenen. De les lijkt een beetje op de ouder-kind yogales, maar is meer gericht op kinderen vanaf vier jaar en ouder, waardoor er iets meer hatha yoga oefeningen aan bod komen. Er worden, indien gewenst, partneroefeningen gedaan waarbij je met elkaar samenwerkt. Ik zorg voor afwisseling door verschillende thema’s en spelvormen te gebruiken. De opbouw is elke les hetzelfde: ademhalingsoefeningen, een mantra of klank zingen, oogoefening, warming-up, yoga houdingen en de eindontspanning door middel van meditatie of mindfulness. Deze les duurt 60 minuten en ieder heeft zijn eigen yogamat.

Kinderyoga Vanaf 6 tot 12 jaar

Kinderen zijn van nature puur en onbevangen. Helaas kunnen deze eigenschappen verloren gaan, doordat er steeds meer van hen wordt verwacht. Daarnaast zijn er kinderen die het lastig vinden om met de dagelijkse drukte, prikkels en prestatie om te gaan. In mijn lessen wil ik uitdragen dat je goed bent zoals je bent, dat je mag zijn wie je bent en dat je mag ontspannen. De lessen zijn gericht op het soepel en sterk maken van je lichaam. Daarnaast leren ze om positief te denken, door het gebruik van positieve affirmaties in de meditaties. In de houdingen wordt er geoefend met de ademhaling, coördinatie, stabiliteit, evenwicht en concentratie. De lessen zijn gevarieerd en dynamisch, de eindontspanning is vooral gericht op nidrayoga. De kinderen leren niet alleen hoe je kunt samenwerken, maar leren ook hoe je om kunt gaan met emoties / gevoelens en hoe je bij jezelf kunt blijven. De lessen zijn nuchter en speels van aard. De les op woensdag duurt 45 minuten en op zaterdag 60 minuten.

Tieneryoga Vanaf 12 tot 16 jaar

“Piekeren is de verkeerde kant op schommelen”

Piekeren is menselijk, meestal heb je er als tiener ook wel eens last van. Er gebeurt veel in je leven, je bent geen kind meer, maar ook niet volledig volwassen. Misschien heb je soms periodes dat je niet lekker in je vel zit of heb je moeite met slapen, of misschien sluimeren er andere klachten. In mijn yogales probeer ik je bewust te laten worden van de verbinding tussen lichaam en geest. Allereerst gaat het vooral om het plezier en het leren luisteren naar je lichaam. Het gaat niet om lenig zijn of om de houdingen perfect te kunnen uitvoeren. Bij yoga gaat het om het zijn in het hier en nu, je aandacht is gericht naar binnen. Zie het als een moment waarbij je oefeningen gaat doen die niet alleen goed zijn voor je lichaam, maar ook kunnen bijdragen aan meer rust in je hoofd en zorgen voor een betere ademhaling. Je leert stoere en stevige houdingen die je lichaam niet alleen lening, maar ook krachtig maken. Deze les duur 45 minuten.