Informatie

Ouder-kindyoga Vanaf 3 t/m 6 jaar

Als ouder/verzorger is het geven van individuele aandacht het beste cadeau dat je je kind kunt geven. Samen yogales volgen is hopelijk niet alleen een positieve ervaring, maar ook een fijn één-op-één-moment voor jou en je kind. Het kan de onderlinge band versterken en jullie leren om samen te werken. Omdat de spanningsboog bij deze doelgroep kort is, wordt de les gegeven volgens een vaste structuur en worden een aantal onderdelen met regelmaat herhaald. Ik maak gebruik van thema’s zoals bijvoorbeeld de seizoenen, vieringen als Pasen, Sinterklaas en Kerst. Maar ben ook dol op verhalen van en gebruik graag (prenten)boeken als De Gruffalo, Het Muizenhuis, Fiet wil rennen, Moppereend of Rupsje Nooitgenoeg. Jonge kinderen zijn beelddenkers en kunnen zich aan het hand van het verhaal goed verplaatsen in het thema. Ik wissel verschillende spelvormen af, zoals voorlezen, zingen, kleuren en dansen, en probeer van een kinderyogales een leuk avontuur te maken. Als ouder/ verzorger deel je samen met je kind de yogamat. Deze les duurt 45 minuten.

Familieyoga Vanaf 4+ jaar tot alle leeftijden

Vind je het leuk om af en toe eens aan yoga te doen met je kind of met je hele gezin? Kom dan op zondagochtend met je (klein-)kind(eren), neef of nicht, broer of zus, of met wie je het ook prettig vindt, samen yoga beoefenen! De les lijkt een beetje op de ouder-kind yogales, maar is meer gericht op kinderen vanaf vier jaar en ouder. Het verschil zit in de thema’s en verhalen; van de Waanzinnige Boomhut, De Gorgels of iets leren van Piraten of Indianen tot Hoe word je een Superheld. Ik neem je mee op avontuur, het is niet alleen educatief, maar ook dynamisch en afwisselend doordat ik verschillende spelvormen gebruik. Verder heeft iedereen zijn eigen yogamat en zijn er verschillende oefeningen, denk aan: ademhalingsoefeningen, een mantra of klank zingen, oogoefening, warming-up, yoga houdingen en de eindontspanning door middel van meditatie of nidrayoga. Deze les duurt 50 minuten en je kunt je per keer opgeven zodat je nergens aan vast zit. Wil je korting, dan kun je een 4-rittenkaart kopen.

Kinderyoga Vanaf 6 tot 9 jaar

Kinderen zijn van nature puur en onbevangen. Helaas kunnen deze eigenschappen verloren gaan, doordat er steeds meer van hen wordt verwacht. Daarnaast zijn er kinderen die het lastig vinden om met de dagelijkse drukte, prikkels en prestatie om te gaan. In mijn lessen wil ik uitdragen dat je goed bent zoals je bent, dat je mag zijn wie je bent en dat je mag ontspannen. De lessen zijn gericht op het soepel en sterk maken van je lichaam. Daarnaast leren ze om positief te denken, door het gebruik van positieve affirmaties in de meditaties. In de houdingen wordt er geoefend met de ademhaling, coördinatie, stabiliteit, evenwicht en concentratie. De lessen zijn gevarieerd en dynamisch, de eindontspanning is vooral gericht op nidrayoga. De kinderen leren niet alleen hoe je kunt samenwerken, maar leren ook hoe je om kunt gaan met emoties / gevoelens en hoe je bij jezelf kunt blijven. De lessen zijn nuchter en speels van aard. De les duurt 55 minuten.

Tieneryoga Vanaf 10 tot 13 jaar

“Piekeren is de verkeerde kant op schommelen” Piekeren is menselijk, meestal heb je er als tiener ook wel eens last van. Er gebeurt veel in je leven, je bent geen kind meer, maar ook nog niet volledig volwassen. Bij tieneryoga wordt er meer rekening gehouden met de veranderingen in je lichaam en je zogenoemde “puberbrein”. Misschien heb je soms periodes dat je niet lekker in je vel zit of heb je moeite met slapen, of misschien sluimeren er andere klachten. Je leert technieken om jezelf prettig en ontspannen te voelen. In mijn yogales probeer ik je bewust te laten worden van de verbinding tussen lichaam en geest. Allereerst gaat het vooral om het plezier en het leren luisteren naar je lichaam. Het gaat niet om lenig zijn of om de houdingen perfect te kunnen uitvoeren. Bij yoga gaat het om het zijn in het hier en nu, je aandacht is gericht naar binnen. Zie het als een moment waarbij je oefeningen gaat doen die niet alleen goed zijn voor je lichaam, maar ook kunnen bijdragen aan meer rust in je hoofd en zorgen voor een betere ademhaling. Je leert stoere en stevige houdingen die je lichaam niet alleen lening, maar ook krachtig maken. Deze les duur 55 minuten.